Ile soli może mieć kanapka „bez soli”?

Mówisz, że nie dosalasz? A wiesz ile, mimo tego, soli może znaleźć się w Twoim śniadaniu? Zakładając, że zjesz dwie kanapki z żółtym serem, szynką i ketchupem to Twój posiłek może mieć… około 3,5 grama soli, czyli ponad pół łyżeczki! Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) dzienne spożycie soli nie powinno przekraczać 5 gramów. Trudno będzie zmieścić się w tej wartości, jeśli już ze śniadaniem dostarczysz sobie prawie 3/4 tej ilości.

Każdy wie, że sól znajduje się w takich produktach jak chipsy, paluszki i fast foody. Ale na tym się nie kończy. Sól znajdziemy także w wędlinach, serach, pieczywie, rybach wędzonych, konserwach, margarynie, przetworach warzywnych, mieszankach przypraw, sosach i zupach w proszku, a nawet… w słodyczach!

Niestety dosalamy prawie wszystko: mięso, wodę na makaron, kanapki, jajecznicę, ziemniaki, sałatkę… Jeżeli dodatkowo jemy produkty wysoko przetworzone to tej soli robi się naprawdę dużo… Dieta oparta o przetworzone produkty spożywcze może dostarczać nawet 30 g soli dziennie!

1 g sodu = 2,5 g soli

Należy pamiętać, że sól to związek chemiczny – chlorek sodu. I to właśnie sód jest najbardziej niebezpieczny. Jeżeli na opakowaniu produktu nie ma wyszczególnionej soli, to należy zwrócić uwagę czy nie zawiera on przypadkiem sodu. Może się on brać z wielu dodatków do żywności takich jak konserwanty, zagęszczacze czy przeciwutleniacze (np. benzoesan sodu, mleczan sodu itp.).

Dlaczego sól należy ograniczać?

Nadmiar soli w diecie jest jedną z przyczyn występowania nadciśnienia, które prowadzi do chorób serca, a nawet zawału. Wysokie spożycie sodu może przyczynić się także do wystąpienia raka żołądka ze względu na dogodne warunki do powstawania rakotwórczych nitrozwiązków.

Na co dzień przy większej podaży soli możemy zauważyć większe pobranie wody w organizmie, co wywołuje obrzęki.

Opierając swoją dietę o niskoprzetworzone produkty zmniejszasz spożycie soli.

  • Zamiast soli, do potraw używaj świeżych lub suszonych ziół. Ich odpowiedni dobór sprawi, że potrawa będzie tak samo (a nawet bardziej) aromatyczna.
  • Uważaj na mieszanki przypraw. Często sól występuje w nich na pierwszym miejscu. Możesz zrobić taką mieszankę samodzielnie, pomijając sól, lub poszukać w sklepie odpowiednika bez soli.
  • Ser żółty zamień na biały twaróg.
  • Szynki wędzone zamień na gotowane.
  • Nie kupuj gotowych sosów i zup w proszku.
  • Nie dosalaj wody na makaron, szczypta soli do sosu wystarczy.
  • Jedz wypieki domowej roboty.
  • Nie kupuj przetworzonej żywności – dodatki w postaci konserwantów, zagęszczaczy i przeciwutleniaczy to często substancje zawierające sód.
  • Czytaj etykiety produktów i wybieraj te o mniejszej zawartości soli/sodu.

Po więcej dietetycznych faktów, przepisów i relacji zapraszam Cię na mojego Instagrama oraz Facebooka. Jeśli to przeczytałeś – zostaw po sobie ślad!

Zapisz się na Newsletter DIETAmaBądź ze mną na bieżąco

Po zapisaniu się otrzymasz do pobrana darmową dietę na odporność – tygodniowy jadłospis w PDF.

Share This